أ.د / بدران عبد الحميد حسن

الأستاذ بقسم المناهج وطرق التدريس "لغة إنجليزية"

 

البيانات الشخصية

إلى أعلى

الاسم

أ.د. بدران عبد الحميد حسن محمد 

الجنسية

مصرى

تاريخ الميلاد

5/8/1956 

الدرجة العلمية

دكتوراه الفلسفة فى التربية تخصص المناهج وطرق التدريس "لغة إنجليزية".

الوظيفة الحالية

أستاذ بقسم المناهج وطرق التدريس "لغة إنجليزية" بكلية التربية – جامعة المنصورة.

تاريخ شغل الوظيفة 25/9/2001 
عنوان المراسلة الدائم

قسم المناهج وطرق التدريس  - كلية التربية – جامعة المنصورة  35516 ، المنصورة، جمهورية مصر العربية

البريد الإلكترونى

 

المؤهلات العلمية

إلى أعلى

  • ليسانس آداب وتربية من كلية التربية – جامعة المنصورة عام 1978 بتقدير عام : جيد جداً مع مرتبة الشرف "شعبة اللغة الإنجليزية".
  • دبلوم خاص فى التربية من كلية التربية – جامعة المنصورة عام 1981 بتقدير عام جيد.
  • ماجستير فى مناهج وطرق تدريس اللغة الإنجليزية من جامعة نيومكسيكو بالولايات المتحدة الأمريكية عام 1983.
  • دكتوراه فى المناهج وطرق تدريس اللغة الإنجليزية من جامعة نيومكسيكو بالولايات المتحدة الأمريكية عام 1988.
  • التخصص العـام : مناهج وطرق التدريس.
  • التخصص الدقيق : مناهج وطرق تدريس اللغة الإنجليزية.

 

التدرج الوظيفى

إلى أعلى

  • معيد بقسم المناهج وطرق التدريس بكلية التربية – جامعة المنصورة بتاريخ 29/10/1978.
  • مدرس بقسم المناهج وطرق التدريس "لغة إنجليزية" بكلية التربية – جامعة المنصورة بتاريخ 26/9/1988.
  • مدرس بكلية إعداد المعلمين بصحار – سلطنة عمان اعتباراً من سبتمبر 1991 حتى سبتمبر 1995.
  • رئيس قسم اللغة الإنجليزية بكلية إعداد المعلمين بصحار – سلطنة عمان عام 1992-1993.
  • أستاذ مساعد بقسم المناهج و طرق التدريس " لغة إنجليزية " بكلية التربية جامعة المنصورة بتاريخ 27/2/1995.
  • أستاذ مشارك بكلية الشريعة والدراسات الإسلامية – جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية – المملكة العربية السعودية فى الفترة من أكتوبر 1995 حتى سبتمبر 1997.
  • أستاذ زائر بكلية التربية والعلوم الإسلامية – جامعة السلطان قابوس – سلطنة عمان فى فصلى الربيع عامى 1998و1999 .
  • أستاذ بقسم المناهج وطرق التدريس "لغة إنجليزية" بكلية التربية – جامعة المنصورة بتاريخ 24/9/2001.
  • أستاذ بقسم المناهج وطرق التدريس "لغة إنجليزية" بكلية التربية – جامعة البحرين- 1/9/2003
  • منسق برنامج بكالوريوس اللغة ألإنجليزية بقسم المناهج و طرق التدريس بكلية التربية – جامعة البحرين لمدة عامين اعتبارا من 15/5/2006.
  • "رئيس شعبة" طرق تدريس اللغة الإنجليزية بقسم المناهج و طرق التدريس بكلية التربية – جامعة المنصورة اعتبارا من 30/6/2007.

 

الإنتاج العلمى

إلى أعلى

رسالة الدكتوراه فى التربية فرع المناهج وطرق التدريس "لغة إنجليزية" مقدمة لجامعة نيومكسيكو بالولايات المتحدة الأمريكية بعنوان :

Title of Doctoral Dissertation: Field Dependence / Independence Cognitive Style and EFL Proficiency among Egyptian College Students. Unpublished Doctoral Dissertation, The University of New Mexico, Albuqueque, NM, USA, 1988.

 

 

الأبحاث المنشورةوالكتب

إلى أعلى

أ - الأبحاث

  1. Hassan, Badran A. (1992). Foreign language self-esteem and the oral communicative ability of university students. Mansoura Faculty of Education Journal, 19, 1-19.

  2. (1993). The relationship of anxiety to narrative and descriptive EFL proficiency tasks. Mansoura Faculty of Education Journal, 25, 357- 380.

  3. (1993). The relation of hemispheric preference to performance on discrete-point and integrative EFL tests. Mansoura Faculty of Education Journal, 25, 381- 404.

  4. (1994). The effects of culturally familiar and non-familiar materials on EFL learners’ reading comprehension. In Mona Abousenna (Ed.) Proceedings of the 13th national symposium on English language teaching in Egypt. Cairo: CDELT, Ain Shams University.

  5. (1995). The effects of quickwriting technique on EFL students’ essay writing. In Mona Abousenna (Ed.) Proceedingsof the 14th national symposium on English language teaching in Egypt. (April 9-11, 1994). Cairo: CDELT, Ain Shams University.

  6. (1996a). The effects of microteaching supervisory feedback on EFL student teacher performance. In Mona Abousenna (Ed.) Proceedings of the 15th national symposium on English anguage teaching in Egypt. Cairo: CDELT, Ain Shams University.

  7. (1996b). Word processing and quality of EFL writing : A CALL experiment. Mansoura Faculty of Education Journal, 30, 25-46.
    دراسة تجريبية لأثر استخدام برامج الحاسوب لمعالجة الكلمات على جودة الكتابة باللغة الإنجليزية ( كلغة أجنبية) .
    13:49 12/09/02

  8. (1996c). Attitudinal variables and EFL proficiency among Arabic speaking college students. Mansoura Faculty of Education Journal, 30, 47-77.
    العلاقة بين الاتجاهات والكفاءة فى تعلم اللغة الإنجليزية (كلغة أجنبية) لدى طلاب الجامعة المتحدثين باللغة العربية.

  9. (1997). The effect of implicitly teaching some EFL reading / study skills on perceptions of reading habits and on reading comprehension. Mansoura Faculty of Education Journal, 33, 1-28.
    - أثر تدريس مهارات الدراسة / القراءة باللغة الإنجليزية بشكل ضمنى على إدراك الطلاب لعادات القراءة الصحيحة وعلى فهمهم القرائى.

  10. and Qoura, A. A. (1998). The effects of graphic organizers and video on the teaching skills, achievement, and delayed retention of EFL prospective teachers. Mansoura Faculty of Education Journal, 36, 1-45.
    - أثر استخدام المنظِّم المتقدم البيانى والفيديو على كل من المهارات التدريسية والتحصيل والتذكر اللاحق لدى طلاب الفرقة الرابعة تخصص اللغة الإنجليزية (كلغة أجنبية).

  11. (1999). The relationship of writing apprehension and self-esteem to the writing quality and quality of EFL university students. Mansoura Faculty of Education Journal, 39, 1-36.
    - علاقة التخوف من الكتابة وتقدير الذات بجودة الكتابة وكميتها لدى طلاب الجامعة (دراسى اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية).

  12. (2000). Extraversion / introversion and gender in relation to the English pronunciation accuracy of Arabic speaking college students. Mansoura Faculty of Education Journal. 43, 33-65. Also Published as an ERIC DOCUMENT # ED 454 740.
    - العلاقة بين الإنبساط / الإنطواء والجنس بالدقة فى نطق اللغة الإنجليزية لدى الطلاب المتحدثين باللغة العربية.

  13. (2001). New Trends in Teaching Grammar in the Secondary School: A Review Article. Mansoura Faculty of Education Journal, 45, 3-31. Also Published as an ERIC DOCUMENT # 454 727.

  14. Hassan, B.A., Koura, A. A., Sarhan, Y. I., and Mostafa, A. A. (forthcoming). Models and tools for enhancing novice supervisors’ observational skills: A workshop.

  15. Hassan, Badran A. (2008). Models of curriculum development: An overview. Dept. of Curriculum & Instruction, College of Education, Mansoura University: Mimeograph.

ب. الكتب

  1. Co-author: Methodology materials: Lessons for use in fourth year methodology class. Cairo: CDELT, Ain Shams University. 1988.
  2. Co-author: Textbook specific and general lesson planning, observation materials for Teaching Practice at preparatory and secondary levels. Cairo: CDELT, Ain Shams University. 1989.
  3. Co-author (with Aly Koura). (2002). Methods and materials for EFL learning and teaching. Mansoura: Amer Press House.
  4. Hassan, B. A., Koura, A. A., and Sarhan, Y. I. (2003). An anthology of ESP readings for university students. Mansoura: Amer Press House.
  5. Hassan, Badran A. (2008) English for Graduate Nursing Students. Mansoura: Amer Press House.
  6. Hassan, Badran A. (2008). English for Sports Education Students. Mansoura: Amer Press House.
  7. Hassan, Badran A. (2009). English for Engineering  Students. Mansoura: Saleh Press House.

 

الأنشطة العلمية ((التدريس / الموْتمرات / الدورات / ورش العمل / الرسائل و الأبحاث)

إلى أعلى

  • التدريس Part-time فى مدارس الإدارة التعليمية بمدينة ألبوكيركى – ولاية نيومكسيكو بالولايات المتحدة الأمريكية أثناء فترة دراستى هناك للحصول على درجة الدكتوراه من 1982 حتى 1988.
  • تدريس مقررات المناهج وطرق تدريس اللغة الإنجليزية لطلاب الفرقتين الثالثة والرابعة وكذلك لطلاب الدبلوم المهنى ودبلوم التفرع بمرحلة الدراسات العليا بكلية التربية – جامعة المنصورة .
  • تدريس مقررات اللغة الإنجليزية فى برنامج التأهيل التربوى بجامعة المنصورة .
  • تدريس مقررات المناهج وطرق تدريس اللغة الإنجليزية فى برنامج مدرسى اللغة الإنجليزية غير المتخصصين Non-Specialists.
  • تدريس المقررات الآتية بكلية التربية بالعريش - جامعة قناة السويس (1988-1991):

    Essay, Phonetics, and Grammar Courses

  • تدريس المقررات الآتية بكلية التربية - جامعة بنها (1990-1991):
    EFL Methodology, EFL Curriculum, and Teaching Practice Courses

  • تدريس مقررات اللغة الإنجليزية وطرق تدريسها أثناء عملى بقسم اللغة الإنجليزية بكلية إعداد المعلمين بصحار – سلطنة عمان من عام 1991 حتى عام 1995.
  • تدريس مقررات اللغة الإنجليزية ببرنامج توحيد مؤهلات المرحلة الإبتدائية – وزارة التربية والتعليم – سلطنة عمان عام 1992.
    تدريس مقررات اللغة الإنجليزية لغير المتخصصينESP Courses أثناء عملى بكلية الشريعة والدراسات الإسلامية بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية – المملكة العربية السعودية من عام 1995 حتى عام 1997.
  • تدريس مقرر "تاريخ اللغة الإنجليزية History of the English Language Course" لطالبات الفرقة الرابعة تخصص لغة إنجليزية بكلية التربية للبنات – الرئاسة العامة لتعليم البنات بالمملكة العربية السعودية أثناء العام الجامعى 1996/1997.
  • تدريس مقرر "المنهج الدراسى School Curriculum" والإشراف على طلاب التربية العملية فى المدارس الإعدادية والثانوية وكذلك الإشراف على معامل التدريس المصغر Microteaching Labs أثناء فترة عملى كأستاذ زائر بكلية التربية والعلوم الإسلامية – جامعة السلطان قابوس – سلطنة عمان ولمدة ثلاثة أشهر اعتباراً من 24/2/1998 و كذلك اعتبارا من 22/2/1999 ولمدة ثلاثة أشهر أيضا.
  • تدريس مقررات اللغة الإنجليزية لتخصصات متعددة ESP Courses لطلاب كلية التربية النوعية – جامعة المنصورة من 1998.
  • تدريس مقررات اللغة الإنجليزية ESP Courses لطلاب أكاديمية السادات للعلوم الإدارية فرع دكرنس اعتباراً من -2003-1999 .
  • تدريس مقرر اللغة الإنجليزيةCourse ESP لطلاب الفرقة الأولي بكلية الحاسبات جامعة المنصورة – الفصل الدراسي الأول 2001/2002.
  • تدريس العديد من مقررات برامج البكالوريس و الدراسات العليا بكلية التربية- جامعة البحرين (2003-2007) ومنها:
    {Curr 131 Teaching Strategies, Curr 253 Curriculum Design, EDEEG 321 Primary School Curriculum, EDEG 322 Methods of Teaching 1, EDUC 410 Methods of Teaching 1, EDUC 413 Methods of Teaching 2, EDEG 450 Methods of Teaching 2}
  • تدريس مقرراللغة الانجليزية لطالبات تمهيدى ماجستير بكلية التمريض - جامعة المنصورة فى الفصل الدراسى الأول 2007-2008.
  • تدريس مقرراللغة الانجليزية لطلبة وطالبات كلية التربية الرياضية- جامعة المنصورة فى الفصل الدراسى الثانى 2007-2008.
  • تدريس مقررات الدراسات العليا لمرحلتى الماجستير والدكتوراه بقسم المناهج و طرق التدريس -  بكلية التربية – جامعة المنصورة (2007).

ب- المشاركة فى المؤتمرات / الدورات / ورش العمل :

  • المشاركة فى الدورات التدريبية لبرنامج إعداد المعلم الجامعى بكلية التربية – جامعة المنصورة.

  • المشاركة فى برنامج تدريبى Summer Enrichment Program بجامعة بنسلفانيا University of Pennsylvania بمدينة فيلادلفيا بالولايات المتحدة الأمريكية على نفقة هيئة فولبرايت لمدة ستة أسابيع فى الفترة من 28 يونيو حتى 10 أغسطس 1990.

  • المشاركة ببحث فى الندوة الخامسة عشر لمركز تطوير تدريس اللغة الإنجليزية 15th National CDELT Symposiumالمنعقدة فى أبريل 1995 ، وكان عنوان هذا البحث : The Effects of Microteaching Supervisory Feedback on EFL Student Teacher Performance.

  • المشاركة فى أعما لInstitute Summer 1998 والذى نظمه برنامج اللغة الإنجليزية المتكامل-2 وهيئة المعونة الأمريكية IELP/USAID والذى أستمر لمدة خمسة أيام فى أغسطس / سبتمبر 1998 ، وكان تحت عنوان :Communicative EFL Methodology and Supervisory Skills for Primary Teachers Educators

  • المشاركة فى أعما لInstitute Winter 1999 والذى نظمه برنامج IELP-II/USAID تحت نفس العنوان السابق فى الفترة من 31 يناير حتى 4 فبراير 1999.

  • المشاركة بالحضور فى ورشة التربية العملية المنعقدة فى كلية التربية بجامعة السلطان قابوس – سلطنة عمان بالتعاون مع وزارة التربية والتعليم هناك يوم الأربعاء 7 أبريل 1999 ، أثناء فترة عملى هناك كأ ستاذ زائر للمرة الثانية.

  • المساهمة فى إعداد الأنشطة الطلابية لجماعة اللغة الإنجليزية – جامعة السلطان قابوس – سلطنة عمان فى شهر مايو 1999.

  • المشاركة فى أعما ل Follow-on Autumn Institute for Primary Educators والذى نظمه برنامج IELP-II/USAID فى يومى 27 و 28 أكتوبر 1999.

  • المشاركة بالحضور فى أعمال المؤتمر الأول للجمعية المصرية للخدمات الثقافية الإنجليزية بعنوان : First EgypTesol Convention on Best Practice in TEFL والمنعقد فى فندق شيراتون هليوبولس فى الفترة من 29 حتى 31 أكتوبر 1999.

  • المشاركة فى ورشة العمل الخاصة بتطبيقات الكمبيوتر فى مجال تدريس اللغة الإنجليزية والتى نظمها برنامج IELP-II بالقاهرة فى الفترة من 16 حتى 20 يناير 2000.

  • المشاركة فى برنامج تدريبى على تطبيقات الكمبيوتر فى مجال تدريس اللغة الإنجليزية Computers in English Language Teaching (CELT 2000) بجامعة أوريجون University of Oregon بمدينة يوجين Eugene بالولايات المتحدة الأمريكية على نفقة هيئة المعونة الأمريكية IELP-II/USAID لمدة أربعة أسابيع فى الفترة من 2 يوليو حتى 29 يوليو 2000

  • المشاركة فى إعداد بطاقة ملاحظة لتقويم أداء طلاب التربية العملية بكل من المرحلة الإعدادية والثانوية بتكليف من قسم المناهج وطرق التدريس فى شهر أكتوبر 2000.

  • المشاركة فى مشروع الفريق البحثى المكلف بدراسة ظاهرة الدروس الخصوصية فى محافظة الدقهلية اعتباراً من شهر نوفمبر 2000.

  • المشاركة فى تقييم النظام التعليمى المصرى الذى يقوم به المركز القومى للإمتحانات والتقويم التربوى اعتبارا من 1997.

  • الإشراف على مجموعات التربية العملية لطلبة شعبة اللغة الإنجليزية بكلية التربية – جامعة المنصورة.

  • الإشراف على معامل التدريس المصغر لطلبة شعبة اللغة الإنجليزية بكلية التربية – جامعة المنصورة.

  • الإشراف على دورات التدريب الصيفى لطلبة الشعبة الصناعية بالكلية فى مصانع محافظتى الدقهلية والغربية .

  • المشاركة في عدة لقاءات لتطوير التعليم الثانوي بمصر تحت رعاية السيد وزير التربية و التعليم و التي انعقدت في مبني اتحاد الطلاب بالعجوزة في الفترة من يونيو حتي ديسمبر 2001.

  • المشاركة في المؤتمر الثاني و العشرين لمركز تطوير اللغة الانجليزية CDELT المنعقد في دار الضيافة بجامعة عين شمس في الفترة من 22 إلى 24 أبريل 2002.

  • المشاركة في المؤتمر الرابع للعائدين من برامج المنح الأمريكية تحت عنوان UNDER STANDING & USING PERFORMANCE STANDARDS والمنعقد في جامعة الأزهر في الفترة من 29 إلي 30 أبريل 2002.

  • المشاركة في ندوة المنصورة الرابعة للمعلمين العائدين من برامج المنح الأمريكية تحت عنوان BETTER PERFORMANCE IN ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM. المنعقدة في مدارس الدلتا الدولية للغات يوم الخميس 16/5/2002.

  • المشاركة فى ورشة عمل بعنوان Upgrading Teaching Practice Workshop والتي نظمها برنامج IELP-II /USAID بالاشتراك مع كلية التربية – جامعة المنصورة فى الفترة من24 يوليو حتى 2 اغسطس 2002 بفندق فلامنكو القاهرة .

  • المشاركة فى تدريس ورشة تربية عملية لموجهى اللغة الانجليزية بمحافظة الدقهلية (يوم الاحد 13 أكتوبر 2002).
    المشاركة فى ورشة العمل الثالثة و الاخيرة بعنوان Upgrading Teaching Practice Workshop والتي نظمها برنامج IELP-II/USAID فى الفترة من 20 حتى 24 اكتوبر 2002 بفندق سفير بالدقى ـ القاهرة.

  • المشاركة فى تنفيذ ورشة تربية عملية لموجهى اللغة الانجليزية حديثى التخرج بمحافظة الدقهلية كإحدى فعاليات المؤتمرالعلمى لكلية التربية- جامعة المنصورة (يوم الأ ربعاء 27 مارس 2003).

  • المشاركة بالحضور في المؤتمر الخامس للعائدين من برامج المنح الأمريكية تحت عنوان Models For Sustaining Improvement in English Language Teaching و المنعقد في مركز مبارك للتدريب بمدينة 6 أكتوبر – القاهرة- في الفترة من 22 إلي 23 أبريل 2003.

  • المشاركة في ندوة المنصورة الخامسة للمعلمين العائدين من برامج المنح الأمريكية تحت عنوان Quality Education: Why &How?المنعقدة في مدارس الدلتا الدولية للغات يوم الأربعاء 30/4/2003.

  • المشاركة فى فعاليات برنامج زيارة خبراء الإعتماد الأكاديمى لكلية التربية- جامعة البحرين (8 -10/6/2004).
    تنفيذ العديد من ورش التربية العملية لطلاب التربية العملية (تخصص اللغة الإنجليزية) أثناء فترة عملى بكلية التربية – جامعة البحرين.

  • الإشتراك فى أعمال مؤتمر جودة التعليم الذى عقدته كلية التربية – جامعة البحرين فى الفترة من 11-13/4/2005 وساهمت فيه كمقرر جلسة.

  • المشاركة فى فعاليات مؤتمر البحث العلمى السنوى الأول تحت شعار "نحو بحث علمى متميز بجامعة البحرين" الذى نظمته عمادة البحث العلمى خلال الفترة 18-19 أبريل 2005.

  • حضور البرامج التدريبية الآتية أثناء الأجازة الصيفية (والتى نظمها مشروع تنمية قدرات أعضاء هيئة التدريس بجامعة المنصورة):

    • التدريس للأعداد الكبيرة و المحدودة(T3/S2) (20 ساعة) فى الفترة من 10/7-13/7/2005

    • ادارة الناس (I4) (20 ساعة) فى الفترة من 10/7-13/7/2005
    • التدريس بالتقنية (T1) (20 ساعة) فى الفترة من 16/7-19/7/2005
    • تدريب المدربين (TOT) (30 ساعة) فى الفترة من 17/7-20/7/5200
  • حضور ورشة العمل حول اعداد و تحديث الصفحة الأليكترونية الشخصية بكلية التربية- جامعة البحرين 28/2/2006.
  • المشاركة فى أعمال لجنة تقويم برنامج دبلوم معلم التربية 19-21/3/2006 و الذى تم اعتماده من هيئة ضمان الجودة بالتعاون مع برنامج الأمم المتحدة الإقليمى (عمان الأردن).

  • حضور فعاليات مؤتمر التعليم الأليكترونى المنعقد فى فندق كراون بلازا بالمنامة فى 17-19/4/ 2006 تحت عنوان:
    First International Conference & Exhibition on E-Learning: A New Era of Learning & Culture
  • حضور فعاليات مؤتمر ابن خلدون بعنوان "الفكر الخلدونى و خطاب الإصلاح" المنعقد فى جامعة البحرين فى 9-11/5/2006.
    المشاركة فى فعاليات الدورة التدريبية بعنوان "نظام ادارة التعلم WebCT لتوظيفها فى تصميم و تدريس المقررات الإليكترونية" و التى نظمها مركز التعليم الإليكترونى بجامعة البحرين 19-20/2/2007.
  • حضور الدورة التدريبية بعنوان: Web Page Design Using Macromedia Dreamweaver 8والتى نظمها برنامج التعليم المستمربكلية التربية- جامعة البحرين (22-26/4/2007.)
  • حضور البرامج التدريبية الآتية التى نظمها مشروع تنمية قدرات أعضاء هيئة التدريس بجامعة المنصورة:
    • ادارة الوقت و الاجتماعات(L4) فى الفترة من 2-4/9/2007
    • التخطيط الاستراتيجى (L1)فى الفترة من 28-30/10/2007
  • المشاركة فى اجتماعات زيارة اللجنة القومية لضمان الجودة لكلية التربية- جامعة المنصورة فى الفترة من 9-12/12/2007.
  • المشاركة فى ورشة عمل جودة المدارس بكلية التربية- جامعة المنصورة من 29-31 يوليو 2008.
  • حضور ورشة عمل عن "كيفية استخدام قواعد البيانات العالمية" بمركز تقنية المعلومات بجامعة المنصورة (18-19/11/2008).
  • حضور ورشة عمل حول "دور المؤسسات التربوية فى تنمية الوعى المرورى لدى الشباب الحامعى أمنيا وخلقيا" نظمتها لجنة البيئة بكلية التربية - جامعة المنصورة (1/12/2008).
  • حضور دورة "المراجعين الخارجيين لمؤسسات التعليم قبل الجامعى" التى نظمتها الهيئة القومية لضمان الجودة والاعتماد (10-14/5/2009).
  • حضور دورة "محاكاة المراجعين الخارجيين لمؤسسات التعليم قبل الجامعى" التى نظمتها الهيئة القومية لضمان الجودة والاعتماد (6-9/7/2009).
  • حضور "المؤتمر الدولى الثانى لتطوير التعليم العالى:  اتجاهات معاصرة فى تطوير الأداء الجامعى" بكلية العلوم - جامعة المنصورة (1-2 نوفمبر 2009).
  •  المشاركة فى دورة "الأنشطة المصاحبة" لمعلمى التربية و التعليم بالدقهلية – مشروع وحدة تحسين التعليم بكلية التربية – جامعة المنصورة (مارس 2009).
  •  المشاركة فى دورة "ادارة الأزمات فى المدرسة الثانوية"  لمديرى ونظار ووكلاء المدارس الثانوية بالدقهلية – مشروع وحدة تحسين التعليم المنعقدة بكلية التربية – جامعة المنصورة (28/10/ 2009).

ج- الرسائل و الأبحاث:
الإشراف على الرسائل الجامعية :

  • رسالة الطالبة/ هيام محمد صابر إبراهيم للحصول على درجة الماجستير بعنوان :
    The Effectiveness of a Proposed Reading Unit in Promoting some Educational Technology Study Skills for Students at the Faculties of Specific Education. M.A. Proposal, College of Education, Mansoura University, 1997

  • رسالة الطالب/ على أحمد إبراهيم حسين عامر للحصول على درجة الدكتوراه بعنوان :
    A Proposed Content-Based English Language Program to Develop Some Language Skills for Prospective Teachers in the Faculties of Education. Ph.D. Proposal, College of Education, Mansoura University, 1998.
  • رسالة الطالبة/ سحر أحمد السيد إبراهيم للحصول علي درجة الماجستير بعنوان :
    The Effectiveness of Using Indirect Learning Strategies in Developing Writing Skills in the English Language Among Commercial School Students, M.A. Proposal, College of Education, Mansoura University, 2001.
  • رسالة الطالبة/ جيهان السيد أحمد زايد للحصول على درجة الدكتوراه بعنوان :
    The Effectiveness Reflection in Developing Students' Oracy in English at the Faculties Tourism and Hospitality
    (أكتوبر 2007).
  • رسالة الطالبة/ نوال محمد فكرى العيسوى زرزورا للحصول على درجة الماجستير بعنوان :
    The Effectiveness of Some Language Learning Strategies in Improving EFL Secondary School Students' Reading Comprehension Skills and Style Stretching
    (أكتوبر 2007).

  • رسالة الطالب/ سبع الرجال عيد المتولى مطر للحصول على درجة الماجستير بعنوان :
    Using Some Communicative Activities to Develop English Language Speaking Skills Among Al-Azhar Prep Pupils:  An M.A. Proposal, College of Education, Mansoura University
    (13 يونيو 2009).

مناقشة الرسائل الجامعية و تحكيم الأبحاث العلمية :

  • مناقشة كممتحن داخلي Internal Examiner رسالة الدكتوراه المقدمة من الطالب / على محمد أبو عقرب الزيا نى (الليبى الجنسية) ، تحت عنوان :
    The Effectiveness of an ESP Course to Develop Some Language Skills for Students of the Faculties of Engineering in Libya.
    وأنعقدت لجنة المناقشة فى كلية التربية - جامعة المنصورة فى 21 فبراير 1998 .
  • مناقشة كممتحن داخلي Internal Examiner رسالة الدكتوراه المقدمة من الطالبة / نادية صفوت أحمد الخميسى تحت عنوان :
    The Effectiveness of Self-Directed Learning in Developing EFL Teachers' Language Skills and Autonomy
    وانعقدت لجنة المناقشة فى كلية التربية - جامعة المنصورة فى 25 أكتوبر2001 .
  • عضو لجنة مناقشة رسالة دكتوراة الطالب /علي أحمد أبراهيم عامر بأعتباري أحد المشرفين عليها و أنعقدت هذة اللجنة في كلية التربية جامعة المنصورة في 3 فبراير 2002.
  • كتابة تقرير صلاحية (باعتباري محكم خارجي) عن رسالة ماجستير الطالبة / خوله بنت ابراهيم البلوشى تحت عنوان :
    Teachers' Perceptions of Alternative Assessment Tools in the First Cycle of Omani Basic Education Schools
    والمقدمة لكلية التربية - جامعة السلطان قابوس (يوليو 2002) .
  • تحكيم بحث للنشر بالمجله التربويه - الكويت بعنوان:
    EFL Teachers' Perceived Difficulties in Implementing Communicative Language Teaching (CLT) in Kuwait (Nov. 2002)
  • مناقشة كممتحن خارجى External Examiner رسالة الماجستير المقدمة من الطالب/ عما د السيد محمد حا مد ، تحت عنوان:
    The Effect of Two Cooperative Learning Strategies on Developing Oral Communicative Competence and Attitudes Towards Cooperative Learning among Secondary School Students
    وانعقدت لجنة المناقشة فى كلية التربية - جامعة الأزهر ( 3 مايو 2003).
  • تحكيم بحث بعنوان
    How Far Responsible Citizenship Enhancing is Catered for in the Egyptian First Year Secondary English Language Syllabus
    للنشر ضمن بحوث المؤتمر العلمى (التعليم و المجتمع) لكلية التربية بدمياط فى الفترة 52-26/6/2003.
  • كتابة تقرير صلاحية باعتباري محكم خارجي عن رسالة الطالب / محمد اسماعيل (الهندى الجنسية) تحت عنوان :
    Effect of CAI Techniques on Some Selected Cognitive and Conative Variables with Respect to Teaching of Double Integrals in Calculus at Undergraduate Level
    والمقدمة للحصول على درجة الدكتوراة فى تكنولوجيا التعليم من جامعة بهاراثيداسان بولاية تا ميل نادو بالهند (يونيو 2003).
  • تحكيم الانتاج العلمى لباحثة سعودية للترقية لدرجة أستاذ مشارك فى طرق تدريس اللغة الانجليزية بجامعة أم القرى (نوفمبر 2003).
  • مناقشة كممتحن داخلى المشروع البحثى لدرجة الماجستير تخصص لغة انجليزية المقدم من الطالب/ محمد حسن على بعنوان :
    EFL Teachers' Opinions about the Program Implemented in the Third Primary at Bahrain Public Schools (April, 2004)
  • عضو لجنة اشراف فى لجنة مناقشة رسالة الماجستير المقدمة من الطالبة / سحر أحمد السيد ابراهيم التى انعقدت فى كلية التربية - جامعة المنصورة يوم الأربعاء 14/7/2004
  • تحكيم بحث للنشر بمجلة العلوم النفسية و التربوية- جامعة البحرين بعنوان:
    Transforming Ourselves as Teachers of Children Through Art
    (يناير 2005)
  • عضو لجنة إشراف في لجنة مناقشة رسالة الماجستير المقدمة من الطالبة / هيا م محمد صابر ابراهيم التى انعقدت فى كلية التربية - جامعة المنصورة يوم 1/8/2005
  • تحكيم الإنتاج العلمي لباحث سعودي للترقية لدرجة أستاذ مشارك بقسم اللغات والترجمة بجامعة القصيم (نوفمبر 2005).
  • مناقشة كممتحن خارجي External Examiner رسالة الماجستير المقدمة من الطالبة / سحر عبد العزيز ملك ، تحت عنوان:
    "فاعلية استخدام أنشطة منية على أساليب التعلم المفضلة في تحسين التحصيل الدراسي و تنمية الاتجاهات لدى تلميذات الصف السادس بدولة الكويت"، و انعقدت لجنة المناقشة في كلية الدراسات العليا (برنامج التفوق العقلى) - جامعة الخليج العربى - المنامة - مملكة البحرين (16 سبتمبر 2006).
  • تحكيم بحث للنشر بمجلة العلوم التربوية و الدراسات الإسلامية - كلية التربية- جامعة الملك سعود بعنوان:
    المشكلات التى تواجه طلبة الصفوف الثلاثة الأولى فى تعلم اللغة الإنجليزية من وجهة نظر المعلمين (أكتوبر 2006).
  • تحكيم بحث للنشر بمجلة الطفولة العربية (الصادرة عن الجمعية الكويتية لتقدم الطفولة العربية) بعنوان:
    EFL Teachers' Opinions on Storytelling as a Teaching Tool in Kuwaiti Primary Schools: Possibilities and Hindrances (يناير 2007)
  • تحكيم بحث للنشر بمجلة دراسات الخليج و الجزيرة العربية (الصادرة عن مجلس النشر العلمى بجامعة الكويت) بعنوان:
    Relationship Between Student Teachers as a Foundation for the Development of Reflective Practice: An Exploratory Study Based on Student Teachers' Perceptions in Kuwait (مارس 2007)
  • تحكيم بحث لمجلة الطفولة العربية - الكويت بعنوان:
    Implications of Computer Use in Childhood Education (نوفمبر 2007).
  • مناقشة (كممتحن داخلي (Internal Examiner رسالة الماجستير المقدمة من الطالبة / سماح رزق رمضان حسن بعنوان:
    The Effectiveness of a Constructivist-Based Program in Developing the Listening Skills of EFL Primary Student Teachers.
    وانعقدت لجنة المناقشة فى كلية التربية - جامعة المنصورة فى 19 يناير 2008 .
  • مناقشة (كممتحن داخلي (Internal Examiner رسالة الماجستير المقدمة من الطالبة / علا على المتولى اسماعيل بعنوان:
    The Effectiveness of Using Keyword and Context to Develop Vocabulary Achievement and Retention of EFL Preparatory Stage Students: A Comparative Study
    وانعقدت لجنة المناقشة فى كلية التربية - جامعة المنصورة فى 12 مارس 2008.
  • مناقشة (كممتحن خارجي (External Examiner رسالة الماجستير المقدمة من الطالبة / رشا فهيم على حسن سليمان بعنوان:
    The Use of Some Language Activities in Developing English Grammatical Performance of Primary Stage Pupils and Their Attitudes Towards These Activities.
    وانعقدت لجنة المناقشة فى كلية التربية (بدمياط الجديدة) - جامعة المنصورة فى 19 أبريل 2008.
  • تحكيم (مشروع بحثى) لمجلس البحث العلمى بجامعة الكويت بعنوان:
    The Teacher as a Person as Perceived by School and University Students in Kuwait and Bahrain. (أبريل 2008).
  • تحكيم ثلاثة كتب لجامعة الرياض للبنات بالمملكة العربية السعودية و عناوينها كالآتى:
    * New Orientations in Language Pedagogy, Reading Between the Lines, and The Writing Process & Practice (يونيو 2008)

 

الأنشطة التطبيقيةة (عضوية المنظمات و اللجان و الإستشارات):

إلى أعلى

  • عضو منظمة TESOL) ( منذ عام 1983.
    Teachers of English to Speakers of Oher Languages, Inc., 1600 Cameron Street, Suite 300, Alexandria, Virginia, 22314-2751 USA.
  • عضو الجمعية المصرية للخدمات الثقافية الإنجليزية EgypTesol ، شارع المشير أحمد إسماعيل رقم 7 ، مصر الجديدة ، القاهرة منذ عام 1997.
  • عضو لجنة تطوير التربية العملية بكلية التربية بجامعة المنصورة (2000- 2001)
  • عضو لجنة الدراسات العليا بقسم المناهج وطرق التدريس تخصص اللغة الإنجليزية بكلية التربية بجامعة المنصورة (2000- 2001).
  • عضو لجنة تطوير أداء معلمى اللغة الإنجليزية بمراحل التعليم العام - قسم المناهج وطرق التدريس بكلية التربية - جامعة المنصورة (2000- 2001).
  • عضو لجنة البيئة بكلية التربية جامعة المنصورة.) 1999- 2001)
  • عضو هيئة تحرير مجلة Dearborn Educator التى تصدرها الإدارة التعليمية بمدينة دير بورن - ولاية ميتشجان-الولايات المتحدة الأمريكية منذ يناير 2003.
  • استشارى ومدرب Consultant and Trainer فى ورشة التربية العملية) لمشرفى التربية العملية بوزارة التربية والتعليم والجامعات المصرية)National Teaching Practice Workshop و المنعقدة فى فندق فلامنكو الزمالك (من1 الى12مارس2003) والتي نظمها برنامج IELP-II USAID .
  • استشارى Consultant فى تصميم أدوات التقببم الختامى لبرنامج IELP-II بالقاهره يومى 11 و 12 مايو 2003.
  • مشرف أكاديمى لطلاب بكالوريوس التربية فى اللغة الإنجليزية و برنامج الفترة الثانية -كلية التربية - جامعة البحرين (2003-7200)
  • عضو لجنة التخطيط الإستراتيجى بقسم المناهج -كلية التربية - جامعة البحرين (2003-2005)
  • منسق لجنة تحديد البيانات الأساسية لبرنامج الدبلوم العالى فى التربية لتقديمها لخبراء مشروع ضمان الجودة و التخطيط المؤسسى بالجامعات العربية التابع لبرنامج الأمم المتحدة للتنمية UNDP بهدف مراجعة هذا البرنامج و اعتماده بكلية التربية - جامعة البحرين (أكتوبر 2005 ).
  • عضو لجنة اعداد وثيقة التقويم الذاتى لبرنامج لبرنامج الدبلوم العالى فى التربية بكالوريوس التربية لتقديمها لخبراء مشروع ضمان الجودة و التخطيط المؤسسى بالجامعات العربية التابع لبرنامج الأمم المتحدة للتنمية UNDP بهدف مراجعة هذا البرنامج و اعتماده بكلية التربية - جامعة البحرين (سبتمبر2005 - فبراير2006).
  • عضو لجنة الإشراف على تطبيق استبانة جودة التدريس و المقررات الدراسية لبرنامج الفترة الثانية بكلية التربية - جامعة البحرين.
  • عضو لجنة اعداد مشروع مقترح لبرنامج دبلوم التدريس الجامعى بكلية التربية - جامعة البحرين (نوفمبر 2005)
  • عضو لجنة الترقيا ت العلمية بكلية التربية - جامعة البحرين (أكتوبر 2006).
  • عضو لجنة اعداد مشروع مقترح لبرنامج الدكتوراه فى التربية (تخصص المناهج و طرق التدريس بكلية التربية - جامعة البحرين (نوفمبر2006).
  • منسق لجنة اعداد مشروع مقترح لبرنامج الدبلوم العالى فى تنمية الموارد البشرية بقسم المناهج و طرق التدريس - كلية التربية - جامعة البحرين (نوفمبر2006).
  • رئيس شعبة طرق تدريس اللغة الانجليزية بقسم المناهج و طرق التدريس - كلية التربية- جامعة المنصورة (يوليو 2007).
  • عضو مجلس كلية التربية- جامعة المنصورة عن العام الدراسى 2007-2008.
  • منسق برنامج ليسانس الآداب و التربية تعليم أساسى لغة انجليزية, وحدة ضمان الجودة و تقييم الأداء, كلية التربية- جامعة المنصورة منذ سبتمبر 2007.
  • عضو لجنة خبراء تحكيم البحوث و المشاريع العلمية بمجلس البحث العلمى بجامعة الكويت (يناير 2008).
  • عضو فريق مشروع انشاء نظام داخلى للجودة فى كلية التربية- جامعة المنصورة منذ مارس 2008.

 

ملخصات الأبحاث المنشورة

إلى أعلى

ABSTRACT (1)

Foreign Language Self-Esteem and the
Oral Communicative Ability Of University Students

By

Badran A. Hassan, Ph.D.
College of Education, Mansoura University

The purpose of this study was to investigate any possible relationship between foreign language self-esteem and the oral communicative ability (OCA) of university students. Two other variables, namely, sex and academic achievement, were also examined.
Subjects were college sophomores who studied English as a foreign language from eight to ten years. They were administered the Foreign Language Self-Esteem Scale (FLSES), which was specifically developed for the purpose of this study, and an OCA test.
Results indicated that a relationship existed between students' FLSES scores and their OCA scores (r = 0.73, p < 0.01). No significant results were obtained for the 'sex' and 'academic achievement' variables.


ABSTRACT (2)

The Relationship of Anxiety to Narrative
And Descriptive EFL Oral Proficiency Tests

By

Badran A. Hassan, Ph.D.
College of Education, Mansoura University

The relationship between foreign language anxiety and student performance on an oral proficiency measure was examined. Instruments for this study included a specifically developed 'Foreign Language Anxiety Scale' and two oral proficiency tasks. Subjects were candidates to the English department at the college level.

Major findings indicated that foreign language anxiety correlated negatively with the oral proficiency tasks, and that non-anxious students were more proficent in their performance on the oral tasks.

To alleviate foreign language anxiety, it is recommended that teachers should be able to acknowledge and recognize their students' feelings of isolation and helplessness and offer students concrete suggestions for attaining foreign language confidence. Current teaching practices which which contribute to the foreign language anxiety need also to be considered before firm conclusions regarding optimal interventions to reduce anxiety can be reached.


ABSTRACT (3)

The Relation of Hemispheric Preference to
Performance on Discrete-Point and Integrative EFL Tests

By

Badran A. Hassan, Ph.D.
College of Education, Mansoura Univesity


This study was set to determine if hemispheric preference of college students was related to EFL test type. Instruments for this study included a 'Style of Learning and Thinking' scale, a multiple-choice (MCQ) test, and a cloze test. Statistical analysis included a series of one-way analyses of variance.

Major findings yielded from this study were: a) Left hemisphere (LH) students scored significantly higher than right hemisphere (RH) and integrated mode (INTEG) students on the MCQ test, b) RH students outperformed the LH and INTEG students on the cloze test, and c) RH students demonstrated better foreign language proficiency than their LH and INTEG counterparts on the Total EFL test.

Reported results give evidence of great right hemispheric involvement in foreign language learning. This finding is supported in the literature. It is recommended that language tests should show diversity in methods and tasks so that the negative role of any possible bias on the evaluation of test
takers' performance can be reduced.


ABSTRACT (4)

The Effects of Culturally Familiar and Non-Familiar
Materials on EFL Learners' Reading Comprehension

By

Badran A. Hassan, Ph.D.
College of Education, Mansoura Univesity

This paper investigates the effects of different EFL materials on university students' reading comprehension. Two types of materials: culturally familiar (based on Egyptian Arabic culture) and culturally non-familiar (based on western culture) are developed and tried on two experimental groups sampled out from third year English department students enrolled at the College of Education, Mansoura University. It is hypothesized that the Familiar group will achieve higher gains in reading comprehension as compared to the Non-Familiar group. This hypothesis is confirmed.

It is concluded that the role of background knowledge/schemata is crucial for comprehending a written discourse. Schemata seems to enable a reader to differentiate the most important information in a text, and when appropriate schemata are available, readers may differentially allocate cognitive resources to what they perceive as most important ideas. It is recommended that for effective reading to take place, students' schemata should be activated. Specific questions should be asked to relate the new information to what the students know--their background knowledge and experience.


ABSTRACT (5)

The Effects of Quickwriting Technique
on EFL Students' Essay Writing

By

Badran A. Hassan, Ph.D.
College of Education, Mansoura Univesity

The role of language in generating knowledge has recently been emphasized in the English language teaching literature. Being a form of brainstorming on paper, the quickwriting technique contributes toward this role by helping students generate ideas for their writing tasks.

This paper examines the effects of the process-oriented quickwriting technique as an alternative to a traditional writing design on EFL students' essay writing. T-test results indicate that the 'quickwriting' group outperformed the 'traditional' group on the essay writing task. This significant gain in student scores might be due to some characteristics inherent in the quickwriting technique wherein students concentrate on content rather than worrying about form as they write non-stop for a set period of time. Finally, it is recommended that this technique be used at a large scale in advanced level EFL writing classes.


ABSTRACT (6)

The Effects of Microteaching Supervisory
Feedback on EFL Student Teacher Performance

By

Badran A. Hassan, Ph.D.
College of Education, Mansoura University

Some important questions in primary school teacher preparation remain to be addressed. Principal among these is the differential effects of supervisory approaches on EFL student teacher classroom performance. Bearing this in mind, a microteaching experiment was conducted to investigate the possible effects of two supervisory feedback approaches; Practice for Classroom Teaching (PCT) and Teaching Concept Developing (TCD) on EFL student teacher performance as measured by a specifically developed Microteaching Evaluation Checklist.

On the whole, results indicated that TCD students outperformed their PCT counterparts in their teaching performance. Yet when looking at the subsections of the Checklist, it can be noted that although this trend continued to hold true for the "Questioning" and "Use of Aids" skills, this was not the case with the "Reinforcement" skill. This result was considered peculiar and a further investigation involving the nature of certain skills as related to different supervisory approaches seems warranted.

Finally, supervisors are called upon to follow a non-directive/non-prescriptive approach to supervision where there is openness, concern, and sharing of responsibility in their relationship with student teachers so that better professional development can be achieved.


ABSTRACT (7)

Word Processing and Quality of EFL Writing:
A CALL Experiment

By

Badran A. Hassan, Ph.D.
College of Education, Mansoura Univesity

This experiment was conducted to investigate the possible effects of using word processing on EFL college students' quality of writing. On a pre-test post-test design, it was hypothesized that quality of student writing will improve and that student attitudes towards the word processing treatment will tend to be positive. T-test and chi-square results showed that both hypotheses were confirmed.

This experiment, with its emphasis on the clarity and process of writing, asserted that improving the quality of writing should be at the heart of all writing instruction whether it is taught in a traditional manner or with the aid of microcomputers. This study also showed that students' positive attitudes towards word processing were clearly demonstrated from the beginning of the experiment to such a degree that one cannot help but be impressed by student interest and enthusiasm.

Finally, it is recommended that EFL teachers must address themselves to the challenge of computers by learning how to use them effectively and then applying their newly-acquired theoretical knowledge and practical experience in this field to the teaching of foreign language composition writing through this new gadget, the computer.


ABSTRACT (8)

Attitudinal Variables and EFL Proficiency
Among Arabic Speaking College Students

By

Badran A. Hassan, Ph.D.
College of Education, Mansoura Univesity

The purpose of this study was to assess some attitudinal variables in relation to college students' EFL proficiency. These variables were student attitudes towards the (a) foreign language(FL) culture, (b) FL class, and FL learning. (The moderator variable academic major; scientific vs literary was also explored.) Instruments for this study were three specifically developed attitude scales and an EFL proficiency test. Statistical analyses included: item analysis, Pearson product moment correlations, and a series of t-tests.

Major findings yielded from this study were:
a) EFL students who had more positive attitudes towards the FL were more proficient FL learners,
b) scientific major students had more positive attitudes towards the FL culture than their literary major counterparts,
c) Literary major students had more positive attitudes towards the FL class than scientific major students, and
d) Scientific major students were more proficient learners of the target language than their literary major counterparts.
Based on the results of this study, it may be safely concluded that successful learning of a language is partly accomplished by a sympathetic orientation and/or positive attitudes towards learning the foreign language, its culture, and its class. Conversely, an ethnocentric attitude towards these variables often retards students' learning of the foreign language.


ABSTRACT (9)

The Effect of Implicitly Teaching some EFL Reading/Study Skills on
 Perceptions of Reading Habits and on Reading Comprehension

By

Badran A. Hassan, Ph.D.
College of Education, Mansoura Univesity


This study was undertaken to find out if implicitly teaching study skills has a bearing on student perceptions of their reading habits and on their reading comprehension scores. On a pre-test post-test experimental design, it was hypothesized that after the treatment there will be: a) improvement in students' perceptions of their reading habits, and b) gains in students' reading comprehension scores.

Correlated t-test results showed that the first hypothesis was was upheld but not the second.
This study established that EFL students need to develop effective study skills if they are to become effective independent language learners. As such, they will not only need to master English to be able to understand the academic content of their courses, but they will also need to develop an ability to 'learn how to learn' or study.

Generally, it can be concluded that time spent on developing study skills of EFL students is worthwhile in terms of making them more aware of their reading habits and the need to apply them in their study so that a better reading comprehension can be achieved.


ABSTRACT (10)

The Effects of Graphic Organizers and Video on the Teaching Skills,
Achievement and Delayed Retention of EFL Prospective Teachers

By

Badran A. Hassan, Ph.D. & Aly A. Koura, Ph.D.
College of Education, Mansoura Univesity


This experiment was designed to investigate the possible effects of 'Advance Organizers' as an information-processing model and 'video' as an educational technology medium on the teaching skills, achievement, and delayed retention of prospective EFL teachers.

Subjects went through four teaching conditions: 'Graphic Organizer + Video, Graphic Organizer + Lecturing, Video + Lecturing.' They were also administered an Achievement test, a follow-up Retention test, and a Teaching Skills Checklist which was specifically developed for the purpose of this study.
Results indicated that while there were significant differences in student performance on the Teaching Skills Checklist favoring the 'Graphic Organizer + Lecturing' treatment, this was not the case with student academic achievement and delayed retention where no significant differences were found.

Ultimately, it is the contention of these researchers to view the current findings not from the perspective of the 'Graphic Organizer + Video' condition failing to provide better achievement and a retention of a course content, but rather as equally successful variations of an empirically validated pedagogical aid. Finally, it is recommended that further research manipulating similar information-processing models and educational technology media should be explored.


ABSTRACT (11)

The Relationship of Writing Apprehension and Self-Esteem to
the Writing Quality and Quantity of EFL University Students

By

Badran A. Hassan, Ph.D.

College of Education, Mansoura University

The purpose of this study was to determine if both 'writing apprehension' and 'self-esteem' of English as a Foreign Language (EFL) university students are related to the 'quality' and 'quantity' of their writing. Instruments for this study included an 'English Writing Apprehension Questionnaire', a 'FL Self-Esteem Scale', and a 40-minute writing task. Statistical analyses included: Pearson product-moment correlations, a series of t-tests, and 2-way analyses of variance.

Major findings yielded from this study were: a) Writing apprehension of EFL Egyptian university students negatively correlated with their self-esteem, b) Low Apprehensive student writers wrote better quality compositions than their High Apprehensive counterparts, or in other words, writing apprehension negatively influenced the quality of students' composition writing, c) Low Apprehensive students had higher self-esteem than High Apprehensive students, and d) Low Self-Esteem students were more apprehensive in their writing than their High Self-Esteem counterparts.

Reported results give evidence of the negative influence 'writing apprehension' and 'low self-esteem' have on writing quality. This finding is supported in the literature. One way to counteract this situation is to improve the writing skills of students. It is suggested that writing skills improvement courses be taught to university students in non-traditional ways. To lower anxiety level among students, it is also suggested that teacher evaluation should be reduced. Instead, it should be substituted with peer or self-evaluation whenever possible. This way, students will feel more secure from the inside and will be able to produce better quality writing tasks.


ABSTRACT (12)

Extraversion/Introversion and Gender in Relation to
the English Pronunciation Accuracy of Arabic Speaking College Students

By

Badran A. Hassan, Ph.D.
College of Education, Mansoura University


The relationship between both extraversion/introversion and gender to the pronunciation accuracy in English as a foreign language was examined. Instruments for this study included a specifically developed Extraversion Scale and an English Language Pronunciation Accuracy Test. Subjects were third year English language specialists.

Major findings obtained from this study indicated that: a) Extraversion/introversion positively correlated with English pronunciation accuracy among Arabic speaking Egyptian students, b) Male students outperformed their female counterparts in their performance on the Pronunciation Accuracy Test, and c) Extraversted students were more accurate in their English language pronunciation than introverted ones.

Overall, this study has provided further evidence relating extraversion/introversion to better language learning since it was found to be a significant predictor of pronunciation accuracy in English. It is felt that this study has made some important contributions toward a better understanding of extraversion/introversion personality variable in its relationship to some learning outcomes (e.g., pronunciation accuracy). However, conclusions from this study are, of course, restricted due to certain limitations that are inherent in a study of this nature especially the small number of male subjects. Consequently, the findings cannot be considered ulyimate answers to the acquisition and testing of foreign language pronunciation. Finally, it is recommended that this study be replicated using a more representative sample size of male students.


ABSTRACT (13)

NEW TRENDS IN TEACHING GRAMMAR
IN THE SECONDARY SCHOOL:
A Review Article

By

Badran A. Hassan, Ph.D.
College of Education, Mansoura University


The purpose of this article was to review the new trends in teaching grammar at the secondary school level. Looking few decades back, it could be seen that grammar was taught in a traditional way. Traditional grammar teaching was more concerned with teaching the rules and was focused on long elaborate didactic explanations of the intricacies of grammar. Grammar instruction at the time was carried for its own sake, totally divorced from activities that involve it as a resource to convey meaning.

With the advent of new developments in the fields of linguistics and psychology which resulted in the shift from structurally-dominated English as a foreign language (EFL) methodology to a more communicatively-oriented one, new ideas have prevailed the field of language teaching in general and grammar instruction in particular. Stephen Krashen and colleagues launched a severe criticism against explicit grammar instruction in the second language (L2) classroom claiming that the 'comprehensible input' presented in the L2 class will help learners unconsciously internalize the grammatical system of the language the same way first language learners do. Recently, many scholars such as Celce-Murcia and Larsen-Freeman have reacted against Krashen and others in support of explicit grammar instruction in the language classroom.

As a result, there has been gathering momentum an explicit communicatively based approach to grammar instruction that is more meaning-focused rather than rules-focused and that is more learner-centered than subject-centered. According to this approach, the need for introducing a certain grammatical rule arises in the first place from the particular needs of the learner and from a meaningful context encountering students in a meaningful learning situation. Communication became the main goal of language instruction, and the language syllabus was not organized any longer around grammar. This does not mean that grammar does not have any place in the communicative language class. Rather what it means is that grammar instruction became more content-based, meaningful and contextualized.

In the Egyptian secondary school context, the currently adopted EFL textbook Hello! Series has communication as its main target. Written by Don Dallas and associates, this series introduces grammar explicitly in a meaningful context-based manner. However, the deductive approach to grammar instruction is mostly adhered to in the presentation procedure of the grammatical rules in the Hello! Series. It is suggested that a blend of deductive and inductive approaches be used in the presentation of the grammatical rules especially at the final years of the secondary stage. The inductive approach to grammar instruction, though more demanding on the part of students when compared with the deductive approach, is more interactive and makes the EFL class less teacher-dominated and more learner-centered.

To conclude, several trends have emerged in the area of teaching grammar in the secondary school:

1) traditional grammar teaching has given way to communicative grammar instruction which considers grammar (or linguistic competence) to be one major component of communicative competence,
2) meaningful text-based explicit (rather than implicit) grammar instruction dominates the secondary EFL classes,
3) an intermarriage between explicit grammar instruction and communicative language teaching is a new trend in the EFL classroom,
4) integrating grammar instruction into the different components of the language class (such as: composition writing, teaching literature, reading, dictation, dialogues, etc.) is another new trend,
5) a blend of deductive and inductive grammar instruction has emerged for its possible effect on increasing interaction inside the EFL class, and finally
6) more learner-centered approaches to grammar instruction attempting to integrate the specific linguistic needs of the learner into the grammar component of the language class (i.e. the kind of grammar used in the writing class to be based on students' own major recurrent errors) are more in use nowadays.


 

 

إلى أعلى